April 2024

4 factoren die ten grondslag liggen aan veranderingen in de industriële productie

April 2024

Robert O'Donoghue van Hyster Europe onthult de belangrijkste trends en uitdagingen die de werkzaamheden van industriële productiefaciliteiten en magazijnen beïnvloeden en bespreekt hoe Hyster® met de machines voor materials handling reageert op veranderende vereisten.

1.     Uitdagingen voor de arbeidsmarkt

Het tekort aan magazijnpersoneel en heftruckchauffeurs blijft omvangrijk. Bovendien hebben veel industriële werkgevers een hoog personeelsverloop bij bepaalde onderdelen van hun bedrijf, bijvoorbeeld orderpicken.

Wanneer het personeelsbestand onder druk staat, zijn de behoeften van de individuele chauffeur een belangrijke overweging. Magazijntrucks moeten zijn ontworpen voor het bestuurderscomfort, zodat deze de beste productiviteitsniveaus kan leveren. Het ergonomische ontwerp en de ondersteunende functies voor de chauffeur kunnen echter ook een belangrijke rol spelen de chauffeurs gemotiveerd en tevreden te houden, wat kan helpen om het personeel beter vast te houden.

In situaties met een hoog personeelsverloop is het ook belangrijk dat magazijntrucks, zoals orderverzameltrucks, meeloopstapelaars en pallettrucks, eenvoudig in gebruik zijn en gemakkelijk om mee aan de slag te gaan na de training.

Met al deze factoren is rekening gehouden bij het aanbod aan Hyster-magazijntrucks. Het ontwerp van de dubbele platformstapelaar Hyster S2.0SD is bijvoorbeeld afgestemd op de chauffeur en beschikt over een platform met rubberen vloermat voor uitstekende grip, en zij- en achterpanelen op het chauffeurscompartiment. Aanvullende opties voor optimaal comfort voor de chauffeur zijn multifunctionele beugels en klemmen, een klembord en een bekerhouder.

2.      Snel toenemende vraag

De vastgoedkosten en huurtarieven zijn gestegen, waardoor de prijs van magazijnvloerruimte per vierkante meter hoger is. Tegelijkertijd moeten industriële fabrikanten zich aanpassen aan seizoensgebonden en conjuncturele schommelingen in de vraag naar hun producten.  Er worden steeds meer productlijnen opgeslagen in magazijnen. Ladingen moeten met hoge precisie worden verwerkt voor maximale efficiëntie en om schade te voorkomen. Traceerbaarheid is belangrijk, dus steeds meer magazijnen gebruiken beheersoftware en -apparaten zoals barcodescanners om de nauwkeurigheid en daarmee de klanttevredenheid te optimaliseren.

Meer voorraad betekent echter dat er meer ruimte nodig is. Om de ruimte voor pallets op dezelfde voetafdruk te vergroten, hebben sommige klanten van Hyster de stellingen in het magazijn verhoogd. Als reactie hierop is de reachtruck-serie Hyster R1.4-2.5 bijgewerkt met een mast van 14 meter als standaardoptie voor het R2.0HD-model.

Sommige industriële productietoepassingen slaan nu ook artikelen buiten op om het gebruik van hun ruimte te maximaliseren. Deze bedrijven hebben trucks nodig die zowel binnen als buiten kunnen worden gebruikt om hun vloot en de kosten te optimaliseren. De robuuste nieuwe reachtruck-modellen Hyster RO1.6-2.0 voor hefcapaciteiten tot twee ton, zijn ontworpen om zowel buiten als binnen in magazijnen te werken. Ze zijn voorzien van superelastische banden voor de last- en aandrijfwielen die geschikt zijn voor de omstandigheden bij buitenopslag, plus opties voor verwarming en ruitenwissers, zodat de truck kan worden aangepast voor gebruik buitenshuis.

3.     Milieubewustzijn

De groeiende focus op milieu- en duurzaamheidsdoelstellingen leidt ertoe dat sommige bedrijven hun energieopties voor machines voor materials handling beter overwegen. Lithiumionbatterijen zijn vaak een populaire keuze voor deze werkzaamheden.

De nieuwste lijnen Hyster-magazijntrucks met opties voor lithiumionbatterijen zijn hierop het antwoord. Als de nieuwe outdoor-reachtruck van Hyster bijvoorbeeld is uitgerust met een lithiumionbatterij, hoeft er geen gas te worden afgevoerd of water te worden bijgevuld en is er geen kans op gemorst zuur.

Lithiumionbatterijen kunnen ook zorgen voor een hogere productiviteit. Ze kunnen tussentijds worden geladen in de pauzes, zonder dat dit een negatief effect heeft op de batterij. De truck kan daardoor tijdens meerdere ploegendiensten worden gebruikt voor een maximale gebruiksduur.

De overgang naar lithiumion moet snel en eenvoudig zijn. De Hyster S2.0D dubbele platformstapelaar is bijvoorbeeld zo ontworpen dat hij is voorbereid voor lithiumion, met een regelaar die de chemische eigenschappen van de batterij automatisch herkent (lithiumion vs. loodzuur). Dit betekent dat u parameters niet handmatig hoeft te wijzigen om de batterij te beheren.

De beste energieoptie is altijd afhankelijk van de behoeften van de specifieke toepassing. Hyster-distributiepartners bij u in de buurt kunnen deskundig advies geven.

4.     De toename van automatisering

Sommige bedrijven verkennen mogelijkheden voor automatisering om de lacunes in hun personeelsbestand op te vullen. Tegelijkertijd wordt technologie steeds toegankelijker en betaalbaarder.

Robotmagazijntrucks en -heftrucks kunnen bedrijven helpen om hun personeelsbestand te optimaliseren, terugkerende taken te automatiseren en medewerkers toe te wijzen aan activiteiten met meer toegevoegde waarde.

Hyster Robotics kan daarbij helpen. Met deze oplossing kunnen Hyster Robotics-heftrucks en -magazijntrucks indien nodig worden gebruikt door menselijke chauffeurs en hoeft de magazijninfrastructuur niet ingrijpend te worden aangepast. Als het magazijn moet worden veranderd of uitgebreid, kan de robotapparatuur worden aangepast zonder dat het hele automatiseringsproject helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Robert O'Donoghue is VP Marketing and Solutions EMEA bij Hyster Europe.

Ga voor meer informatie naar www.hyster.com

Wij kunnen u helpen om de juiste oplossing te vinden

Praat met onze industrie-experts

Contact met ons opnemen