Juni 2023

Hyster® verscheept ReachStacker met waterstofbrandstofcellen naar de haven van Valencia

juli 2023

Hyster, een toonaangevende wereldwijde leverancier van oplossingen voor containerhandling, heeft een ReachStacker met waterstofbrandstofcellen ontwikkeld en geleverd aan de haven van Valencia in Spanje. De ReachStacker maakt deel uit van het H2Ports-project, dat tot doel heeft om met waterstof aangedreven voertuigen en apparatuur in havens te introduceren.

Deze Hyster ReachStacker is een innovatieve emissieloze oplossing die een Nuvera®  brandstofcel gebruikt om waterstof om te zetten in elektriciteit. De waterstof wordt aan boord opgeslagen in hogedruktanks en kan in 10-15 minuten worden bijgevuld. De ingebouwde waterstofbrandstofcel laadt de batterijen op, die vervolgens de elektrische motoren en hydraulische systemen aandrijven, zodat de ReachStacker volle containers kan heffen met dezelfde prestaties als de diesel truck.

Vergeleken met conventionele, diesel aangedreven trucks biedt de ReachStacker met Nuvera waterstofbrandstofcellen verschillende voordelen. Het vermindert de uitstoot van broeikasgassen, geluidsoverlast en bedrijfskosten dankzij de afwezigheid van de diesel motor, de transmissie en andere mechanisch aangedreven onderdelen.

De Hyster ReachStacker wordt in de praktijk getest en gecontroleerd bij de MSC-terminal in Valencia, een van de grootste containerterminals in Europa. Het H2Ports-project, gefinancierd door de Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU) en gecoördineerd door Fundación Valenciaport, omvat verschillende partners uit de havensector, de industrie en de academische wereld.

Jan-Willem van den Brand, Director Global Market Development bij Hyster, vertelde: “We zijn trots dat we deel uitmaken van het H2Ports-project en bijdragen aan de ontwikkeling van emissieloze oplossingen voor havenactiviteiten. De ReachStacker met waterstofbrandstofcellen is een baanbrekende innovatie die onze inzet voor duurzaamheid en klanttevredenheid laat zien. We kijken ernaar uit om hem in actie te zien in de haven van Valencia en om waardevolle feedback te ontvangen van de eindgebruikers."

Ga voor meer informatie naar www.hyster.com.

Wij kunnen u helpen om de juiste oplossing te vinden

Praat met onze industrie-experts

Contact met ons opnemen